Veel werkgevers hebben een transactionele relatie met hun medewerkers. De medewerkers leveren een prestatie en daarvoor inruil ontvangen zij een tegenprestatie in de vorm van salaris, secundaire arbeidsvoorwaarden, opleidingen, doorgroeimogelijkheden en promoties. En omdat je waar voor je geld wilt bouw je controle systemen waarmee de prestaties van je medewerkers kunnen worden gemeten en verbeterd. Niets mis mee. Toch?

De vraag is echter: Is zo’n transactionele relatie een duurzame relatie? Zolang de balans tussen prestatie en tegenprestatie in evenwicht is, is de kans op voortzetting van de relatie goed. Maar hoe weet je of er nog een balans is? Jij kijkt vanuit jouw bril naar de balans. Laten we eerlijk zijn, je hebt vaak geen idee. Jij kijkt hiernaar met een rationele bril. Maar kijkt de medewerker ook met een rationele bril?

Werk is emotie

Als jouw medewerkers met dezelfde rationele bril naar het werk kijken dan denken ze alleen aan zichzelf. Dan steken ze geen extra energie in je bedrijf. Dan zien ze het ook als een transactie, ze leveren een prestatie en daar krijgen ze wat voor terug. De meeste medewerkers kijken echter met veel meer emotie naar hun werk. Het is namelijk iets waarvoor ze jaren naar school zijn gegaan, waarvoor ze af en toe wakker liggen, waarvoor ze hun bed iedere ochtend uitkomen. Het geeft betekenis aan hun leven. Voor je werknemers is werk emotie.

Transactionele relatie is een korte termijn strategie

Wat zou er gebeuren met je relatie als jij het zakelijk bekijkt. Als je het bekijkt als één grote transactie? Als jij elke dag controleert of je partner wel doet wat hij of zij belooft heeft. Hoe lang zou je partner het bij je uithouden? Misschien is er een economische afhankelijkheid en duurt de relatie daardoor voort. Maar de eerste de beste mogelijkheid zal je partner aangrijpen en jou verlaten. Als jij er niet met dezelfde emotie inzit als je partner is de relatie geen lang leven beschoren.

Zo zal je ook met je medewerkers een emotionele band moeten opbouwen. Het goede nieuws is, dat hoeft niet veel geld te kosten. Het “slechte” nieuws is, je moet er tijd aan besteden. Het is voor jou als werkgever niet al te moeilijk om een emotionele band op te bouwen met je medewerkers.

Ga dromen met je medewerkers

Zoals je ook in een goede relatie doet zal je aandacht aan elkaar moeten geven. Aan elkaar wennen, elkaars bijdrage erkennen en proberen te versterken. Je zal gezamenlijk moeten gaan dromen. Waar zal de relatie je naar toe kunnen brengen? Hoe ga je die dromen verwezenlijken? Wat verwacht je van elkaar bij het bereiken van die dromen? Wie doet welke taken? Hoe houden we de relatie goed? Hoe zorgen we ervoor dat we elkaar niet uit het oog verliezen? Kortom de basis leggen voor een stevige emotionele relatie met je medewerker waarbij er niet alleen aandacht is voor voorwaarden en het uitruilen van geleverd werk voor beloning.

Klagende medewerkers zijn goud waard

En misschien denk je bij jezelf “ik hoor mijn werknemers nooit klagen”, denk dan eens aan klanten waar je nooit meer van hoort. Die je opeens naar de concurrent ziet gaan. Ontevreden klanten klagen bijna nooit, tenzij ze afhankelijk zijn van jouw dienst of product. Ontevreden klanten gaan gewoon weg. Heb jij veel klagende medewerkers? Gefeliciteerd! Jouw medewerkers zijn betrokken en willen of kunnen nog niet weg. Maar een waarschuwing is wel op zijn plaats. Als jij niet de achterliggende emotie begrijpt van hun klachten en ze kunnen weg dan zijn ze weg. Het is daarom tijd voor actie!

Wil jij de relatie met je medewerkers versterken zodat zij geen punt zetten achter de relatie? Wil jij weten hoe je de emotionele band met jouw medewerkers kan opbouwen? Neem contact met ons op en wij leggen je graag hoe wij onze klanten helpen met de Employer Branding Roadmap. Een hands-on stappenplan waarmee je concreet aan de slag kan.