Door het optimaal inzetten van je werkgeversmerk zet je je bedrijf niet alleen sterker op de markt, je vergroot er ook de betrokkenheid bij je werknemers mee. Met contentmarketing creëer je relevante en pakkende content die aansluit bij de behoefte van je doelgroep. Maar wat is contentmarketing eigenlijk? En wie is nou je doelgroep? En wat deel je dan?

Je website is je visitekaartje

Het belangrijkste visitekaartje van je bedrijf is je website. Dit is vaak de eerste kennismaking die mensen met je onderneming krijgen. Dit kunnen zowel je (toekomstige) klanten als ook (nieuwe) medewerkers zijn. Zorg dus dat je website er goed uitziet, duidelijk en up-to-date is en met regelmaat voorzien wordt van nieuwe content. Naast je website is social media een zeer belangrijk medium om te werken aan de contentmarketing van je werkgeversmerk.

Wat contentmarketing is

Bij contentmarketing draait het om het juist inzetten van content. Denk hierbij aan teksten, foto’s en video’s voor op je website en op je social media kanalen. Daarbij gaat het om het delen van interessante informatie die enthousiast, herkenbaar en oprecht is. Deel ervaringen, geef een inkijkje in het bedrijf, creëer belevingen en maak het interactief. Hiermee creëer je betrokkenheid en enthousiasme over je werkgeversmerk.

Contentmarketing en je doelgroep

Je doelgroep bestaat uit een externe en een interne groep. De externe doelgroep bestaat uit je klanten (huidige en toekomstige) en uit werkzoekenden, die je toekomstige werknemers kunnen worden.

De content die je voor deze doelgroep kunt creëren:

  • Een inkijkje in het bedrijf – in beeld en verhaal
  • Achtergrondinformatie over het bedrijf en wat het precies doet
  • Kennismaking met de producten of diensten die het bedrijf levert; zet er met regelmaat een in de picture
  • (Video)verhalen van werknemers
  • Laat werknemers leuke facts en weetjes delen ik korte oneliners
  • Plaats blogs waarin je kennis deelt en laat zien dat jouw bedrijf dé expert is op zijn gebied

De interne doelgroep zijn je werknemers en collega’s.

Ook intern is het belangrijk om aan contentmarketing te doen en je werknemers op de hoogte te houden van en te betrekken bij de ontwikkelingen binnen het bedrijf. Content kun je plaatsen op intranet of een afgeschermde pagina van de website, speciaal voor werknemers; plaatsen op een memobord in een centrale ruimte; of via een intern blad. De content die je voor deze doelgroep kunt creëren kan bestaan uit:

  • Successen van het bedrijf (nieuwe opdrachten of klanten; grote klussen die geklaard zijn)
  • Winstcijfers of andere statistieken waaruit de groei van het bedrijf blijkt
  • In beeld, bijvoorbeeld met een moodboard, de visie en missie van het bedrijf
  • Foto’s van het teamuitje
  • Zet met regelmaat een werknemer in de spotlight
  • Quotes met enthousiaste reacties of bedankjes van klanten

Hoe regelmatiger je content deelt, zowel intern als extern, hoe meer de relatie met en de betrokkenheid van je doelgroep zal groeien.

Kun je wel wat hulp gebruiken bij je contentmarketing? Neem gerust eens contact met ons, wij helpen je graag verder.