Door nieuwe werknemers goed in te werken, zullen ze sneller aarden, succesvoller productiever zijn. Bovendien zorg je ervoor dat ze graag voor je willen blijven werken. Maar hoe help je je medewerkers nou te onboarden? Door op onderstaande vijf punten te letten zorg je ervoor dat nieuwe medewerkers goed ingewerkt worden.

Indruk

Wat is de eerste indruk die een nieuwe werknemer van de organisatie krijgt? Strak en georganiseerd? Rommelig en gezellig? Ruimte voor persoonlijk contact met leidinggevende en collega’s? Of heerst er een doe-maar-normaal-dan-doe-je-al-gek-genoeg sfeer? Wees je bewust van hoe het bedrijf op nieuwe medewerkers overkomt en dat dit bepalend is voor hoe snel iemand zich in het bedrijf thuis zal voelen. De eerste indruk begint eigenlijk al vóór iemand bij je komt solliciteren. Denk aan hoe de website eruit ziet en wat er op social media gedeeld wordt. Door je medewerkers hier bij te laten helpen krijgen nieuwe werknemers een goede indruk van hoe het werken bij jullie bedrijf is.

Informeren

Wat volgt op de (eerste) indruk is het geven van informatie. Als eerste zorg je dat de informatie op de website juist en volledig is. De tweede stap is aanvullende informatie geven tijdens het sollicitatiegesprek. En tot slot geef je op de eerste werkdag van je nieuwe medewerker verdere informatie over het werk en het bedrijf. Je nieuwe medewerker weet op deze manier wat er van hem verwacht wordt en waar hij terecht kan bij vragen of problemen.

Introductie

Op de eerste werkdag zorg je dat hij of zij geïntroduceerd wordt in het team. Hij leert zijn nieuwe collega’s kennen, weet globaal wie wat doet binnen de organisatie en bij wie hij aan kan kloppen voor hulp.

Installeren

Ook zorg je dat op de eerste werkdag alles gereed ligt op de nieuwe werkplek, zodat hij zich zonder problemen kan installeren. Denk aan het klaar hebben liggen van een werkpas en of toegangscodes, een postvak, een auto van de zaak en de werkplek zelf. 

Integreren

Als alle eerder genoemde punten afgewerkt zijn en de werknemer al een beetje geland is, help je hem natuurlijk om helemaal in het team te integreren. Je kijkt of het contact met zijn nieuwe collega’s al goed loopt, stuurt eventueel bij, en zorgt dat hij bij activiteiten betrokken wordt. Zo bouw je aan een goede onboarding en aan een geslaagde relatie met je nieuwe werknemer.

Wil je hulp bij het onboarden van nieuwe medewerkers, wij maken je graag wegwijs in dit onderdeel van de employee journey.