Door je medewerkers mee te laten helpen bij het vinden van nieuw personeel, werk je niet alleen aan de employee journey van je toekomstige medewerkers, maar ook aan die van je huidige. Voor je vaste medewerkers betekent deze manier van werven dat ze zich betrokken en gehoord voelen. Ze merken dat hun mening gewaardeerd wordt en dat ze enige invloed hebben op wie hun toekomstige collega’s worden. Voor de nieuwe medewerkers geeft het een vertrouwd gevoel om te zien dat de huidige medewerkers als ambassadeurs voor het bedrijf optreden. Dat zij hart voor de zaak hebben, straalt uit dat het fijn voor het bedrijf werken moet zijn.

Vind je het lastig om je medewerkers actief in te zetten bij het werven van nieuwe collega’s? Dan hebben we hier vier tips voor je:

1 – Betrek de hele organisatie

Het belangrijkste in effectief recruitment is dat de hele organisatie erbij betrokken is. Van de directeur tot administratief medewerker, van afdelingshoofd tot chauffeur, iedereen werkt eraan mee. Betrek iedereen erbij. Communiceer dat het voor iedereen van belang is dat de vacatures vervuld worden zodat het bedrijf goed blijft draaien en de werkdruk voor niemand te hoog wordt. Iedereen kan ambassadeur zijn van het bedrijf, niet alleen de naaste collega’s van de afdeling waar de vacature is. En hoe leuk is het voor je medewerkers om zelf leuke en enthousiaste bekenden aan te mogen dragen als nieuwe collega’s?

2 – Eén persoon stuurt aan

Ook al is het werven een gezamenlijk belang van iedereen binnen het bedrijf, toch is het belangrijk dat er één persoon is die verantwoordelijk is. Dat kun jij, als directeur of manager, zelf zijn, maar dat kan ook heel goed iemand anders binnen de organisatie zijn. Deze persoon maakt een wervingsplan – zelf of samen met jou, helpt collega’s actieve ambassadeurs te worden, houdt de voortgang bij, stelt indien nodig het wervingsplan bij en draagt zorg voor social media.

3 – Werven doe je online én offline

In de digitale tijd waarin we leven ligt de focus vaak vooral op het online werven. Dat is zeker een belangrijk punt, en daarom ook het volgende punt. Maar minstens zo belangrijk is de offline inzet. Mond-tot-mondreclame blijft toch de meest krachtige reclame. Voor jou en je medewerkers zijn er tal van kansen om als ambassadeur op te treden. Op netwerkborrels en recruitmentevents, op open dagen of feestjes, of bij toevallige ontmoetingen. Een ouder die bij het ophalen van zijn kind met een andere, werkzoekende, ouder in gesprek raakt bijvoorbeeld. Elke gelegenheid is er één om het bedrijf aan te prijzen en te werven.

4 – Online marketing

Het online werven bestaat niet alleen uit het plaatsen van de vacature op je eigen site en misschien nog op een paar vacaturesites. Onderdeel van het werven is ook online marketing waar jouw ambassadeurs voor content zorgen of de content van het bedrijf helpen verspreiden. Laat ze ervaringen, informatie en leuke weetjes delen. Hiermee bouwen ze aan de relatie en creëren ze enthousiasme over werken bij het bedrijf. Taak voor de persoon die aanstuurt is dat het plaatsen en delen van berichten zo makkelijk mogelijk gemaakt wordt. Hij of zij zorgt ervoor dat de beschikbare kanalen – LinkedIn, Facebook, Instagram, Twitter en misschien ook een blog – aanwezig en toegankelijk zijn. Vinden medewerkers het lastig om berichten te bedenken? Zorg dan zelf voor content en zorg dat de medewerkers de berichten eenvoudig kunnen liken, delen, doorsturen en retweeten. Zorg ook dat er bij alle posts een mogelijkheid is tot reageren. Collega’s kunnen er hun enthousiaste reactie op geven, en mogelijk geïnteresseerden kunnen er vragen onder stellen.

Weet je nog niet zo goed waar je moet beginnen bij het inzetten van je medewerkers bij het werven van nieuwe collega’s? Wij helpen je graag verder.