De economie draait alweer een paar jaar goed. De koopkracht is toegenomen, en ook het aantal nieuwe bedrijven. Bestaande bedrijven kregen weer meer ruimte en financiële middelen om nieuw personeel aan te nemen. Door die plotselinge omslag op de arbeidsmarkt, waarbij er veel banen bijkwamen en er te weinig mensen zijn, is er een schaarste op arbeidsmarkt ontstaan. Het aantrekken van goed personeel blijkt ineens niet meer zo gemakkelijk. Toch wil je ook niet zo maar iemand aannemen, je wilt er zeker van zijn dat diegene een goede en kundige medewerker zal zijn. Hoe vind je mensen en waar let je op? Hieronder 5 tips.

1 – Maak gebruik van het netwerk van je medewerkers

Betrek je medewerkers bij het werven van nieuw personeel. Daar zijn verschillende manieren voor, zoals je in deze blog kunt lezen. Hoe enthousiaster jij naar je medewerkers bent over hun meehelpen, hoe enthousiaster zij zullen bij het zoeken naar toekomstige collega’s.

2 – Wat als je niemand kan vinden met de juiste diploma’s?

Diploma’s en jarenlange ervaring zeggen niet alles. Gedegen algemene kennis en karaktereigenschappen zoals leergierigheid en van aanpakken weten zijn minstens zo belangrijk. Iemand die leergierig is en graag door wil groeien zal zich het werken binnen jouw bedrijf snel eigen maken. Daarnaast leren mensen de dingen het beste in het werkveld zelf.

3 – Hoe weet ik of iemand leergierig is en van aanpakken weet?

Of de kandidaat deze eigenschappen bezit, daar kom je meestal al tijdens het eerste gesprek achter. Iemand een dagje mee laten draaien zegt ook veel over wat voor persoon hij is en wat voor werknemer hij zal zijn. Wacht iemand af tot hem verteld wordt wat te doen? Of steek iemand meteen al de armen uit de mouwen, of vraagt hij zelf wat hij kan doen? Begrijpt iemand iets snel, of vraagt hij alles drie keer? Of erger nog: vraagt hij niets en doet hij niets uit zichzelf? Je kunt er al veel uit opmaken.

4 – Ik heb een goede kandidaat op het oog, maar er zijn meer bedrijven die hem willen. Wat nu?

Laat hem of haar weten wat de meerwaarde is van het werken bij jullie. Vertel over de pluspunten van het bedrijf, waar jullie naar toe willen als onderneming, wat de visie van het bedrijf is. Met oog op de employee branding van de toekomstige nieuwe medewerker, maak je natuurlijk ook kenbaar hoe waardevol jullie hem voor het bedrijf vinden, hoe graag jullie hem erbij willen hebben en dat jullie hem willen helpen verder te ontwikkelen of door te groeien.

5 – Zorg voor aantrekkelijke secundaire arbeidsvoorwaarden

Met goede secundaire arbeidsvoorwaarden maak je het werken bij jouw bedrijf niet alleen aantrekkelijker, je kunt er mee ook nog eens extra goed voor je personeel zorgen. Natuurlijk kun je denken aan bonussen of premies als extraatje. Maar door secundaire arbeidsvoorwaarden te bieden die bijdragen aan het welzijn van je medewerkers, vaar je er zelf ook wel bij. Gezonde medewerkers zijn gelukkig er zullen langer bij het bedrijf blijven én minder vaak ziek zijn. Biedt bijvoorbeeld lekkere en gezonde lunches in de kantine aan, vers bereid. Een abonnement op de sportschool of stoelmassages onder werktijd zijn aantrekkelijke extraatjes. Ook extra vakantiedagen of kortere werktijd kunnen aantrekkelijk zijn. Verder is het bieden van voorzieningen op de werkvloer zoals een ruimte waar mensen zich even terug kunnen trekken om stress te verminderen. Bijvoorbeeld door zich te ontspannen (met relaxfauteuils) dan wel om even actief met een collega bezig te zijn en het hoofd leeg te maken (met bijvoorbeeld een badmintontafel, computergames of een voetbaltafel). Dit zijn aantrekkelijk voorwaarden die misschien net het verschil kunnen maken of de nieuwe medewerker voor jullie bedrijf zal kiezen, en ze dragen tevens bij een het welbevinden van je personeel.

Vind je het moeilijk om goed personeel te werven? Wij denken graag met je mee.