Dit zijn de vijf belangrijkste dingen op de werkvloer, of zouden dat wel moeten zijn. Ze dragen bij aan goede employee branding en aan betere prestaties en groei bij de medewerker. Als ook aan de fundering, de stabiliteit en de groei van het bedrijf. Check maandelijks of deze punten nog steeds topprioriteit hebben in de onderneming. Zo niet, pak dan deze lijst er bij en ga ermee aan de slag.

1 – Communiceer

Communicatie zorgt voor duidelijkheid en eenheid binnen een organisatie. Door goed te communiceren wat het doel is, wat de behoeftes zijn en welke resultaten er behaald zijn, is voor iedereen duidelijk waar het binnen de organisatie omdraait. Zo weet iedere medewerker waar het bedrijf naar toe wil. Goede communicatie zorgt voor tevreden en goed werkende medewerkers en daarmee voor een goedlopend bedrijf.

2 – Hou het doel voor ogen

Hou bij alles wat je doet het doel voor ogen. Denk hierbij aan je eigen doel als manager, het bedrijfsdoel (the WHY) en de te behalen jaarlijkse doelen. Maar denk ook aan de persoonlijke doelen van de medewerkers. Willen ze zich verder ontwikkelen? Willen ze doorgroeien? Denken ze erover om van baan te veranderen als ze hier hun doelen niet kunnen halen? Belangrijk om dit in kaart te hebben, voordat een medewerker besluit ergens anders te gaan werken.

Zijn deze doelen toch nog niet glashelder? Kijk dan nog eens goed naar hoe hoog de prioriteit bij punt 1 in het bedrijf ligt.

3 – Groei en stel bij

Telkens als er groei wordt doorgemaakt – als bedrijf of bij de medewerkers op persoonlijk vlak – is het goed om te evalueren. Dit kan kort en simpel door regelmatig even stil te staan bij:

  • Wat hebben we bereikt?
  • Hoe hebben we dat gedaan?
  • Wat is het volgende dat we willen behalen?
  • Hoe gaan we dat doen?
  • Staan we nog met alles neuzen dezelfde kant op? (denk ook weer aan punt 1)

Kijk ook regelmatig naar het bijsturen vanuit de teams. Hebben de teams plannen om de prestaties continue te verbeteren? Of vinden ze het prima zoals het nu gaat? “Stilstaan is achteruitgaan” is misschien wat simplistisch gezegd, maar er zit zeker een kern van waarheid in. Net als dat verbetering daarentegen vooruitgang brengt.

4 – Schep verwachting

Door als manager verwachting te creëren bij je medewerken, zullen deze ook daar naar gaan handelen. Goed zien doet goed volgen. Zorg dat jij net dat stapje meer zet. Kom iets voor tijd dat de anderen beginnen, ga pas als een van de laatsten weg, geef de medewerkers en de klanten net wat meer dan ze verwachten. Verwacht veel van de toekomst en richt je daar naar toe. Ook dat schep verwachting. Medewerkers zullen door een scherpe verwachting van de toekomst ook net dat stapje meer willen gaan zetten.

5 – Wees de expert

Zorg met het team dat jullie bedrijf de absolute expert in jullie branche is. Zorg dat jouw kennis actueel en volledig is en deel deze kennis met je medewerkers. Door trainingen, cursussen of opleidingen aan de medewerkers aan te bieden, wordt hun kennis en expertise vergroot en wordt eveneens aan hun employee branding gewerkt. Alles is met elkaar verbonden: de expertstatus van medewerkers verhoogt de expertstatus van het bedrijf. Goed communiceren met medewerkers zorgt dat medewerkers goed communiceren met elkaar, met jou en met de klanten. En succesvolle medewerkers zorgen voor een succesvol bedrijf.

Wil je meer weten over hoe het toepassen van deze prioriteiten binnen jullie bedrijf bij kunnen dragen aan een goede employee branding? Neem dan contact met ons op.