Je kunt je zelf volledig richten op het werven van personeel of je kunt een recruitmentbureau inschakelen om te helpen. Maar heb je er al eens aan gedacht om je huidige medewerkers te betrekken bij het werven van nieuwe collega’s?

Waardering en voldoening

Door het inzetten van je medewerkers bij het vinden van nieuw personeel werk je niet alleen aan de employee journey van toekomstige medewerkers, maar ook aan die van je huidige. Voor de medewerkers die al in dienst zijn betekent deze manier van werken dat ze zich betrokkenen gehoord voelen. Ze merken dat hun mening gewaardeerd wordt en dat ze enige invloed hebben op wie hun toekomstige collega’s worden.

Zij zijn de ambassadeurs

Je medewerkers zijn de ambassadeurs van het bedrijf. Toekomstige medewerkers merken door deze manier van werven uit eerste hand van je huidige medewerkers hoe leuk het werken bij jouw bedrijf is. Enthousiasme werkt aanstekelijk. Als medewerkers enthousiast over hun baan kunnen vertellen, worden werk zoekenden al gauw enthousiast over deze mogelijk toekomstige baan.

Vijf manieren om medewerkers erbij te betrekken

  • Vraag je medewerkers voor iemand zij aan zouden nemen als zij het voor het uitkiezen hadden. Wat voor collega zouden ze graag hebben, wat voor eigenschappen zoeken ze in iemand met wie ze samen zullen gaan werken.
  • Laat je werknemers je helpen bij het opstellen van de vacature en de eventuele “werken bij” pagina waar uitgebreid beschreven staat wat werken bij jouw bedrijf inhoudt.
  • Geef medewerkers een stem op social media. Laat ze ervaringen delen. Door belevingen te delen creëren ze een heldere inkijk bij het bedrijf. Dit zegt vaak meer dan een Informatiepagina.
  • Vraag je medewerkersof ze iemand inhun netwerk weten die bij het bedrijf zou willen werken. Een beloning voor het aandragen van een nieuwe medewerker werkt stimulerend, maar is zeker niet noodzakelijk.
  • Informeer het teamover de kandidaten en stel ze indien mogelijk voor of na het sollicitatiegesprek even voor. Op een later moment kun je aan het team hun mening en eerste indruk vragen. Zij kijken er met wat meer afstand naar dan degene die het sollicitatiegesprek heeft gevoerd.