Werknemers zijn van groot belang voor jouw MKB-bedrijf, met meer en beter personeel kan het bedrijf immers meer en beter werk leveren. Goed personeel vind je én creëer je. Door op een goed manier te werven haal je de beste mensen binnen. Maar daar houdt het natuurlijk niet bij op. Door ze tijdens hun loopbaan goed te begeleiden en te ondersteunen, haal je het beste in je medewerkers naar boven, en krijg je daarmee het beste voor je bedrijf en voor de klanten terug. En ook als een medewerker een andere baan kiest of met pensioen gaat, kun je daar een rol van betekenis in hebben. Dit van het begin tot het einde zorgen voor de ontwikkeling en de beleving van je medewerkers wordt de employee journey genoemd.

Werken aan de zichtbaarheid

Zoals gezegd begint het al bij het werven van goed personeel. Wist je dat zichtbaarheid op de arbeidsmarkt daarbij de eerste en belangrijkste stap is? Veel bedrijven denken dat als ze ergens op een vacaturesite een personeelsadvertentie plaatsen ze goed zichtbaar zijn. Toch zoeken veel medewerkers ook op andere manieren naar werk. Ze speuren social media kanalen af en bekijken websites van bedrijven in hun interesse gebied. Belangrijk dus om daar ook aan de zichtbaarheid van je bedrijf te werken. Dat kan bijvoorbeeld door het delen van de vacature op social media, maar ook door inhoudelijk meer over het bedrijf te delen.

Meer zichtbaarheid op de website

Op de eigen website is het belangrijk dat potentiële nieuwe medewerkers snel zien waar het bedrijf voor staat en hoe ze er kunnen solliciteren. Dit kan door een “werken bij” pagina op de site aan te maken of er een speciale website voor in te richten. Op deze site of pagina kan de sollicitant terug vinden wat de visie en de missie van het bedrijf is, naar wie het op zoek is, wat de sollicitant in huis moet hebben en wat het bedrijf medewerkers te bieden heeft.

Betrek medewerkers bij het werven

Het inzetten van je medewerkers bij het vinden van personeel werkt tweeledig. Je werkt aan hun employee journey door ze bij dit onderdeel te betrekken, zij voelen zich gehoord omdat hun mening gewaardeerd wordt en ze betrokken worden bij hun toekomstige collega’s. Daarnaast zien toekomstige medewerkers uit eerste hand van de medewerkers hoe leuk het werken bij jouw bedrijf is. Een andere manier van het inzetten van medewerkers is door ze een stem op social media te geven. In korte tweets of posts kunnen ze meer vertellen over het bedrijf. Waarom werken zij hier graag? Wat vinden ze het leukste aan hun werk? Wie zouden ze graag als nieuwe collega’s zien?

Benieuwd hoe jij de employee journey voor jouw bedrijf in kan zetten? Wij vertellen je er graag meer over!