“Ik wens je veel personeel toe” is een gevleugelde uitspraak onder ondernemers. Is personeel wel zo erg? Zonder personeel kan je je doelen niet verwezenlijken. Waarom dan die gevleugelde uitspraak? Hieronder de 5 belangrijkste redenen waarom personeel zo lastig is:

1.    Ze hebben een eigen mening

Ja logisch toch. Als ze geen eigen mening hebben dan hoef je ze niet zoveel te betalen. Of wil je alleen maar ja knikkers? Druk dan gewoon ieder initiatief dat ze tonen de kop in. Blaf ze af. Luister vooral niet naar ze.

Gegarandeerd dat je na een tijdje hun mening niet meer hoort. Doen ze gewoon wat je zegt. Al kraam je onzin uit.

2.    Ze zijn nooit tevreden

Ben jij zelf wel eens tevreden dan? Waarschijnlijk niet, anders zou je dit niet zeggen. Wie geeft ze het voorbeeld? Wil je dit in stand houden? Laat dan vooral geen waardering blijken. Je betaalt ze toch goed? Dus waarom zou je laten weten dat je hun inzet waardeert? Zonde van je energie. Zij tonen toch ook geen waardering voor jou.

Dus misschien is het wel je eigen chagrijn dat je terug hoort. Geef vooral niet het goede voorbeeld. Wie weet wat je er dan voor terug krijgt.

3.   Ze willen altijd wat anders

En uiteraard spreek je regelmatig met ze over de toekomst van het bedrijf. Of vind je dat niet nodig. Jij weet toch waar je heen wilt met jouw bedrijf. Het is jouw visie. Zij moeten gewoon hun werk doen. Niet meer, niets minder. Ze moeten maar gewoon gemotiveerd zijn. Als ze het goed doen krijgen ze een salarisverhoging. Dat moet voldoende zijn.

Uiteraard werken jouw medewerkers alleen voor het salaris. Hou die gedachte vast. Zo motiveer je ze wel.

4.   Ze hebben altijd wel wat

Het lijkt wel of ze dat expres doen. Maar het werk moet gedaan worden. Ze denken alleen aan zichzelf. Ze zien niet dat ze jou laten barsten. Toon vooral geen interesse in je medewerkers. Kost alleen maar tijd. We zijn hier om te werken, niet waar.

Jij vindt het toch ook niet leuk om over je vakantie te praten? En over je kinderen. En over je successen.

5.   Ze zijn reactief

Je kan ze niet vertrouwen. Als het er op aan komt moet je zelf het werk doen. Ze kunnen niets zelfstandig. Zonder jouw expertise zou er niets van terecht komen. Dus kan jij weer veel uren gaan maken. Redden wat er te redden valt.

Zo heb je ook je kinderen leren lopen. Als ze dreigde te vallen, hield je ze vast. Blijf vooral de redder spelen. En roepen dat ze reactief zijn.

Als je geen lastig personeel wil moet je werken aan betrokkenheid. Dat is hard werken, het gaat niet vanzelf. Betrokken medewerkers:

  • Blijven je trouw
  • Komen vaker met verbeteringen
  • Bevelen jouw bedrijf aan als werkgever
  • Zijn productiever
  • Zorgen voor een veel hogere klanttevredenheid

Je zal wel je (belemmerende) overtuigingen los moeten laten. Investeer in je leiderschapsvaardigheden. Dan gaat een wereld voor je open.

Ik wens jullie allemaal veel personeel!

Jan Blok