In 1959 beweerde psycholoog Frederick Herzberg dat er twee sets factoren zijn die onze mate van werktevredenheid beïnvloeden – hygiëne-factoren en drijfveren.

Een ‘hygiëne-factor’ veroorzaakt ontevredenheid. Maar bij het wegnemen van een hygiëne-factor stopt alleen maar onze ontevredenheid; het maakt ons niet tevreden.

Bijvoorbeeld, omdat het te koud is op kantoor ben je ontevreden. Maar als de juiste temperatuur is bereikt, stopt slechts de  ​​ontevredenheid; het zal niet tot extra motivatie leiden (ken je iemand die bruist van opwinding, staat te popelen om extra door te gaan, alleen maar omdat hij/zij de juiste temperatuur voelt?). Hier is een goede benaming voor: Slechte hygiëne maakt je ziek. Maar uitstekende hygiëne maakt je niet super-fit. Het stopt alleen de ziekte.

Motivatoren aan de andere kant motiveren (verrassend). Zaken als het vooruitzicht op promotie, lof, erkenning en prestatie zorgen er wel voor om extra door te gaan.

Kort samengevat: hygiëne-factoren zorgen ervoor dat je van ontevreden naar neutraal gaat; motivatoren van neutraal tot tevreden.

Hoe kun je dat toepassen op communicatie?

Laten we eerlijk zijn, veel communicatie is niet (erg) goed. Dit leidt tot ontevredenheid. En mensen hebben de neiging om dan twee dingen doen:

  1. Niets, bijvoorbeeld: “We houden onze wekelijkse bijeenkomsten al jaren. En ze zijn verschrikkelijk. Iedereen heeft daar een hekel aan, we zitten het uit. En dat zullen we altijd blijven doen, omdat de bijeenkomsten nooit zullen veranderen”; of
  2. Ze verwijderen de hygiëne-factor: “Hoe kunnen we onze bijeenkomsten minder saai maken?”

Niets doen levert uiteraard niets op, alles blijft bij hetzelfde. Met het verwijderen van de hygiëne-factor verwijder je alleen het negatieve. Het beste resultaat is neutraal. Dus, de communicatie is nog steeds niet geweldig, het is gewoon niet zo slecht meer.

Andere voorbeelden:

  • Het maken van een presentatie? Mensen zeggen vaak tegen zichzelf: “Ik ben nerveus. Ik hoop dat ik het niet verpruts”. Dus dat betekent dat het beste resultaat is dat je het niet verprutst.
  • Het schrijven van een rapport? Als je denkt: “Hoe kan ik dit snel voor elkaar krijgen. Ik heb geen tijd om het goed te doen”. Nou, het beste resultaat is iets dat snel is, maar niet goed.
  • Een verkoop willen sluiten, maar denken: “Hoe voorkom ik het gevreesde prijs-bezwaar?” Dit betekent dat u zich te veel op de prijs, en te weinig op de toegevoegde waarde richt.

Nu weet ik niets over u, maar mijn ambitie gaat verder dan dat, als ik geluk heb, de communicatie niet slecht is. Dus, om je communicatie te verbeteren, moet je jezelf andere vragen stellen:

  • Hoe kunnen we van deze bijeenkomst een briljante bijeenkomst maken?
  • Hoe zorg ik ervoor dat deze presentatie mijn carrière verandert? Wat moet ik zeggen, en hoe ik moet het presenteren, zodat iedereen in de zaal “wow” zegt?
  • Hoe kan ik ervoor zorgen dat dit rapport een geweldig resultaat voor zowel de lezer als voor mij oplevert? Zodat ze de juiste informatie krijgen en ze de juiste beslissingen kunnen nemen. En levert mij dat lof / goedkeuring op?
  • Hoe kan ik de focus van het verkoopgesprek op de toegevoegde waarde leggen die wij de klant kunnen leveren?

Deze vragen zijn gemakkelijk te stellen en ze zijn vaak gemakkelijk te beantwoorden. En ineens heeft je communicatie veel meer kans om geweldig te zijn, niet alleen zo slecht nog niet.

Actiepunt

Weet u al wat u vandaag gaat communiceren? Wat gaat u doen? Zal het slecht, hygiënisch of geweldig zijn? Wat kunt u er aan doen om ervoor te zorgen dat het het laatste wordt?

Andy Bounds – Communicate Expert Crestcom Faculteit